「OPUS」シリーズ開発元:SIGONOのHPからその歴史を振り帰ってみるテスト | ゲヲログ2.0

「OPUS」シリーズ開発元:SIGONOのHPからその歴史を振り帰ってみるテスト



Established in mid 2013, SIGONO is an independent game development studio founded by Brian Lee and Scott Chen. Brian and Scott have met during their time studying at Carnegie Mellon University, and have founded the studio after selling their Kinect game concept to a high-profile undisclosed company. Through their shared belief in games as a medium for connecting people, the duo began experimenting with numerous prototypes and genres, some of which earned features on the iOS App Store.

テキトー訳:2013年に設立されたインディーゲームデヴェロッパSIGONO. ブライアン・リーとスコット・チェン(二人はカーネギーメロン大学で出会った)によって設立されたこのデヴェロッパは、非公開のとある有名企業にKinect系ゲームを売却した後に設立されたスタジオで、【ゲームは人を繋げる】を信念に据え、様々なゲームをリリースし、そのうちiOS向けフィーチャーゲームで広く知られるようなった.

By 2015, with a growing team, and a few titles under its belt, the studio decided to return to its roots, and explore the medium further. Setting out with a new mission statement to create “unique, heartfelt experiences that bring people joy”, SIGONO released OPUS: The Day We Found Earth in 2016.

2015年に至るまで、チームは成長してきた. そんな中、スタジオは【初心に帰る】をテーマにして、【心から楽しめるゲームを作る】ことを目的に「OPUS」シリーズに着手する. そして、2016年に「OPUS-地球計画」をリリースするに至る.

Since launch, OPUS’ unconventional storytelling and gameplay has garnered over 3 million downloads, and received numerous recognitions, including a global Google Play Editors’ Choice, and official selection for Sense of Wonder Night at Tokyo Game Show, making it one of the studio’s biggest titles.

この「OPUS」シリーズの初作「OPUS 地球計画」は3百万ダウンロードのヒットを叩き出し、様々なアワードを含む良い評価を得た. Google Play Editors’ Choice / Sense of Wonder Night at Tokyo Game Showのセレクションなど…一躍スタジオSIGONOを有名にしたわけだ.

Following the success of OPUS: The Day We Found Earth, the studio released OPUS: Rocket of Whispers on September, 2017. The sequel reached 1 million downloads during its first week, and was featured on both Google Play and the App Store. With highly positive reviews across all platforms, the studio establishes OPUS as a series known for its heartwarming stories, and beautiful soundtrack.

そして、シリーズ初作の成功裏に作られた続編の「OPUS 魂の架け橋」(2017年9月リリース)は、初週にミリオンヒットを達成、大きい反響を呼んだ. 全てのプラットフォームで高評価を得て、スタジオSIGONOの名前を世に知らしめた. 「OPUS」シリーズは心を打つスト―リー・美しいサウンドトラックで知られるようになった.

In 2018, in addition to the series reaching a combined 9.5 million downloads, OPUS: Rocket of Whispers receives a score of 35 on Famitsu, becoming the first Taiwanese title to enter the Japanese publication’s coveted Platinum Hall of Fame.

2018年に、この「OPUS 魂の架け橋」は、9百五千万ダウンロードを達成したメガヒットタイトルになり、ファミ通のスコアで35を稼ぎ出した. 台湾で初めて、同誌のプラチナ殿堂入りタイトルになるに至った.

In 2021, after 3 years of development, the studio launched its latest title, OPUS: Echo of Starsong, featuring the most ambitious storytelling in the series yet, while staying true to its core ideal of creating heartwarming experiences. The game has received numerous recognitions including the IGF and Webby Awards, and garnered high praise from media across the board, maintaining a 97% Overwhelmingly Positive on Steam and a Metascore of 90.

そして2021年、3年間の開発を経て、スタジオSIGONOは「OPUS 星歌の響き」をリリースした. これまでのシリーズで最も感動的で心を打つゲームストーリーは高い評価を得た. IGFやWebby賞のアワードを得て、Steamレビューでは97%がサムズアップを行う『圧倒的に好評』タイトルになり、メタスコアでも90を叩き出した.

Looking forward, SIGONO continues its strive to tell meaningful stories that resonate with its players. Our goal is to create unique, heartfelt experiences that bring people joy, and we invite those who share this interest to join us.

SIGONOの目標は、独創的で心の琴線にふれるゲームを作ること. 不変の努力の姿勢である.

About — SIGONOより引用.

う~む、やはりこういうタイプのゲーム作る人は高学歴なのだなぁと思うんですよ。頭良くないとここまでのゲームストーリー思いつかもんな。カーネギーメロン大学、というと計算機工学・機械工学・芸術工学など幅広い理系の人材宝庫で知られる、ゲームに近い大学ですよね。DARPAの例のチャレンジでも有名…既に書いたようにゲームクリエイティブで有名な大学で、最近話題になった、ランディ・パウシュ(故人)が教鞭をとったことでも知られていますね。

「OPUS」シリーズほど心を打つゲームはなかったもんな。あたしは「OPUS 星歌の響き」から入った感じですが、それ以前から、殿堂入りシリーズタイトルをお抱えだったんだな。ミリオン達成は少なくとも3作目以降の最近のことだと思ってたけどなめてました、サーセン。3作ともにミリオンヒットをしてるってことだったのね。”星歌”だけじゃなくて過去作もいずれやらんとなぁとは思ってるけど…死ぬまでにできるかなw

次回「OPUS」シリーズ最新作は、”写真”がキーワードになるとのこと。
台湾情勢が何か悪い影響及ぼさないといいんだけどね。